Ahold blijft kampen met hevige concurrentie in Nederland en de Verenigde Staten. Dat concluderen Rabobank en SNS Securities dinsdag naar aanleiding van een bijeenkomst met financieel directeur Jeff Carr. Volgens SNS zijn investeringen nodig om het prijspeil in de winkels te verlagen, maar Rabo acht het onwaarschijnlijk dat Ahold dat gaat doen. Volgens de bank is Ahold tevreden over de prijzen, maar niet over de perceptie daarvan bij consumenten.
Carr gaf ,,min of meer” aan dat Ahold zich in de VS te weinig onderscheidt, aldus Rabo. Hij zou hebben gezegd dat ,,We zijn goede exploitanten, maar zeker niet de beste.” SNS noteerde dat Carr de prijzen in enkele Amerikaanse gebieden te hoog vindt. De beste kansen om beter te presteren zijn volgens het effectenhuis een hogere omzet per vierkante meter, waar Ahold nu gemiddeld op scoort, en de ontwikkeling van nieuwe winkelformats.
SNS tekende ook op dat Ahold in België naar overnamekansen kijkt. ,,Dat leidt tot 2 conclusies: Ahold is blij met de prestaties van de huidige 16 winkels in België en, ten tweede, het bedrijf staat open voor investeringen in het land om groei aan te jagen.”
Online
Volgens Rabo zal de toekomstige groei voortkomen uit de onlinetak van Ahold. ,,Bol.com doet het erg goed in het derde kwartaal. Wij denken dat de omzet met meer dan 20 procent groeit.” De zogeheten pick up points in Nederland doen het volgens de bank beter dan verwacht, terwijl de prestatie in de VS ,,minder spannend” is.
Om 9.37 uur noteerde Ahold 0,1 procent hoger op 12,97 euro, terwijl de AEX 0,2 procent daalde tot 379,16 punten.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl